همه چیز درباره آب و هوای استانبول

mohammad amin shafiei 24 شهریور 1403 0 دیدگاه
ads

استانبول، یکی از پرجمعیت ترین و مهم ترین شهرهای ترکیه، دارای آب و هوای نیمه مدیترانه ای و نیمه مرطوب است که ویژگی های خاص خود را دارد. نزدیکی این شهر به دریا و تاثیرات جغرافیایی آن باعث شده است تا آب و هوا در فصل های مختلف سال تغییرات قابل توجهی داشته باشد. ما در این مقاله، به بررسی آب و هوای استانبول در فصول مختلف و تأثیرات آن بر زندگی شهری و گردشگری می پردازیم. پس اگر قصد سفر یا اقامت در این شهر را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آب و هوای استانبول در فصل بهار چگونه است؟

آب و هوای استانبول در فصل بهار
تغییرات آب و هوای تکرار نشدنی فصل بهار در پایتخت ترکیه

بهار یکی از بهترین زمان سفر به استانبول محسوب می شود. دمای هوا در این فصل به طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد تغییر می کند. در میانه های اسفند ماه، سرما به تدریج کاهش می یابد و پایتخت ترکیه با آب و هوای مطبوع و نسیم خنک از دریا، جذابیت زیادی برای گردشگران پیدا می کند. بارش های گاه به گاه بهاری باعث سرسبزی بیشتر شهر می شود.

در ابتدای فصل بهار یعنی فروردین هنوز آب و هوا کمی سرد خواهد بود، پس ممکن است به راحتی نتوان در آب های زلال و شفاف سواحل استانبول به شنا بپردازید. یکی از مزیت های بسیار فوق العاده فصل بهار که از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می باشد، وجود جشنواره های متعدد مثل گل لاله است.

درست است که آب و هوای استانبول در فصل بهار بسیار مناسب است اما توجه کنید که تعطیلات عید نوروز در ابتدای این بازه زمانی قرار دارد. در نتیجه هزینه سفر به استانبول به دلیل تقاضای بالا بدون تردید بیشتر از حالت عادی خواهد بود.

آب و هوای استانبول در فصل تابستان

آب و هوای استانبول در فصل تابستان
گرمای تابستان در استانبول

تابستان های استانبول گرم و شرجی است، چراکه اگر کمی دقت کنیم شاهکار کشور ترکیه یعنی استانبول در همسایگی دریای زیبای مدیترانه قرار دارد. میانگین دمای هوا در این فصل حدود ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است، اما در بعضی روزها دمای هوا می تواند به بیش از ۳۵ درجه سانتی گراد برسد. گرما در تابستان به ویژه در مرکز شهر و مناطق پر ترافیک مشهود است.

تجمع گردشگران و اهالی پایتخت ترکیه، در پارک های آبی استانبول بسیار بالا خواهد بود. بهترین سواحل استانبول با میزبانی از گردشگران و ساکنین با تفریخات آبی تکرار نشدنی منتظر شما خواهند بود.

این فصل به دلیل تعطیلات تابستانی، یکی از شلوغ ترین فصل های گردشگری استانبول محسوب می شود. علاوه آب و هوای گرم، شلوغی مکان های گردشگری و مشکلات رزرو نیز ممکن است طاقت فرسا باشد.

بررسی آب و هوای استانبول در پاییز

بررسی آب و هوای استانبول در پاییز

 پاییز نیز مانند بهار، فصلی معتدل و دلپذیر است. دمای هوا در این فصل بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد متغیر است و بارش های پراکنده باعث خنک شدن هوا می شود. در واقع دمای هوا در شب ها خنک تر خواهد بود، پس در نتیجه نیاز به لباس های کمی گرم و چتر در این فصل حس خواهد شد.

از دیگر مزیت های این فصل مانند بازه زمانی بهار، وجود جشنواره ها و برگذاری مسابقه ماراتن خواهد بود. جشنوراه دو سالانه استانبول یکی از محبوب ترین برگذاری های این شهر می باشد که در این فصل برای شما انجام خواهد شد. کسانیکه عشقانه اهل مطالعه و کتاب هستند، نمایشگاه کتاب تویاپ در این فصل برای شما جشنوراه برگذار خواهد کرد. از طرف دیگر نمی توان از این غافل شد که موسیقی جز ارکان اصلی زندگی ماست، جشنواره موسیقی جاز آک بانک استانبول منتظر شماست.

فصل پاییز با وجود این همه جشنواره زیباست، وجود مسابقه ماراتن می تواند این زیبایی را با هیجانی از آدرنالین افزایش دهد. شما می توانید در این مسابقه حضور پیدا کنید و برنده مسابقه شوید، مسیری که طی خواهید کرد بین دو بخش جداکننده اروپایی و آسیایی بر بروی پل بغاز استانبول خواهد بود. پاییز بهترین زمان برای  سفر و بازدید از آثار تاریخی و مراکز فرهنگی استانبول است.

چگونگی آب و هوای استانبول در فصل زمستان

آب و هوای استانبول در فصل زمستان

سفر به استانبول در زمستان با آب و هوای سرد و مرطوب همراه خواهد بود. دمای هوا در این فصل به حدود ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد می رسد و بارش برف نیز در بعضی از سال ها مشاهده می شود. در واقع می توان به جرات بیان نمود که نما و زیبایی مناطق دیدنی استانبول در این فصل به قدری متفاوت از سایر فصول خواهد بود که شما متعجب خواهید شد. وجود برف، باران و مه دلیل این زیبایی فوق العاده خواهد بود، اما ممکن است در برخی از روز ها سرمای خشک بیش از اندازه باشد. گرچه برف معمولاً برای مدت طولانی روی زمین نمی ماند، اما می تواند مناظر زیبایی در شهر ایجاد کند.

وجود جشنواره های مختلف و حراجی ها این فصل را به هیچ وجه از دست ندهید. از مهم ترین رویداد های این بازه زمانی، جشنواره شروع سال جدید در این فصل می باشد. حراجی هایی که در این فصل اتفاق می افتد، یک فرصت عالی به شما برای خریدی اقتصادی هدیه می دهد. اکثر مراکز خرید استانبول از این حراجی ها پیروی می کنند، شما می توانید با مراجعه به آنها هر چیزی را که نیاز دارید با قیمتی مقرون به صرفه تهیه نمایید.

تأثیرات آب و هوای استانبول بر گردشگری

آب و هوای استانبول یکی از عوامل مهم در جلب گردشگران به این شهر است. بهار و پاییز، به دلیل آب و هوای معتدل و دلپذیر، محبوب ترین فصل ها برای بازدید از این شهر تاریخی هستند. در این فصول، گردشگران می توانند از جاذبه های تاریخی، بازارها و سواحل استانبول بهره مند شوند. تابستان نیز با وجود گرمای هوا، به دلیل تعطیلات تابستانی یکی از شلوغ ترین فصول گردشگری استانبول است. حال و هوای زبانزد پایتخت ترکیه در زمستان غیر قابل توصیف است، تمام شهر یه نمایی دیگری را برای شما خلق می کنند.

اینکه شما در کدام فصل می خواهید سفر کنید بستگی به نظر خودتان دارد. هر کدام از فصول زیبایی های خاص خود را دارد، اما می تواند گفت فصول بهار و پاییز از سایرین قابل بحث تر خواهد بود.

جمع بندی مطالب

آب و هوای استانبول تأثیر زیادی بر زندگی روزمره مردم و گردشگران دارد. از سرمای زمستان تا گرمای تابستان، هر فصل ویژگی های خاص خود را دارد که باعث شده است استانبول در تمام طول سال جذابیت خود را حفظ کند. در این مقاله سعی کردیم نگاهی کلی به وضعیت آب و هوای این شهر رویایی در فصول مختلف و تأثیرات آن بر زندگی شهری و گردشگری داشته باشیم.

سوالات متداول

بهترین زمان سفر به استانبول چه فصلی است؟

بهترین زمان برای سفر به استانبول فصل بهار (ماه های اسفند تا خرداد) و پاییز ( اواخر شهریور تا آذر) است. در این زمان، دمای هوا ملایم تر و بارندگی کمتر است، بنابراین شرایط ایده آلی برای بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر فراهم می شود. تابستان ها می تواند گرم باشد و زمستان ها به دلیل بارش باران و برف کمی سرد است.

آیا زمستان های استانبول سرد است؟

بله، زمستان های استانبول معمولاً سرد و مرطوب است. دمای هوا به طور میانگین در محدوده 5 تا 10 درجه سانتی گراد قرار دارد، اما ممکن است در برخی روزها دما به زیر صفر نیز برسد. بارش باران و برف نیز در این فصل رایج است، بنابراین بهتر است همراه با لباس های گرم و ضدآب سفر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.